thumb image

Mobilra optimalizálni: miért, hogyan és kinek jó?

A rohamosan terjedő okostelefonok korában alapvető elvárásnak számít, hogy a céges weboldalak, vagy webáruházak mobileszközökről is élvezhetőek legyenek. Az optimalizálás hogyanja és mikéntje a cégvezetők számára sok esetben ismeretlen terület, ezért a leggyakrabban felmerülő kérdésekre most választ kaphat.

Miért van szükség a mobilos weblap-optimalizálásra?

Alapvetően a weboldalak széles, nagy számítógép-képernyőkre készülnek, sok szöveggel, processzort megterhelő multimédiás tartalmakkal, egérre szabott kezelőfelületekkel – leginkább ezeket kell „lenyesni”, illetve átalakítani azért, hogy a netezés szempontjából egyre jobban elterjedő okostelefonok és tabletek kijelzőire, valamint kezelési módjaira faraghassuk át a weboldalunkat. Ha egy hagyományos weboldalt próbálunk megnézni mobilon, az elrendezése miatt sokkal kényelmetlenebbül találjuk meg rajta a keresett információkat, egyes elemek ráadásul meg sem jelennek.

A mobilra optimalizált weboldal az elrendezésében és funkcionalitásában a kis kijelzők, az érintéssel kezelés, valamint a PC-nél gyengébb hardver követelményeit szem előtt tartva ad az olvasónak teljes körű „élményt” bosszankodások, nem megtekinthető elemek, kiismerhetetlen navigációs trükkök nélkül.

A mobil alkalmazás, azaz applikáció (röviden app) annyiban különbözik a fentiektől, hogy ilyenkor egy különálló program képében fut a weboldal vagy annál akár bővebb, színesebb, interaktívabb tartalom, tehát nincs szükség a megtekintéshez külön böngészőre, ami szélesebb lehetőségeket tesz lehetővé, mert nem kell annak korlátai között mozogni.

Miért éri meg a weboldalunkat mobilra optimalizálni, vagy akár app formájában elkészíteni?

A mobil optimalizálás már-már kötelező jellegűnek számít egy vállalati weboldal esetében.

A webes megtekintéseknek egyre nagyobb hányada érkezik valamilyen mobil eszközről, és ha egy optimalizálatlan weboldal fogadja a telefonról hozzánk látogatókat, nagy eséllyel elveszítjük őket. Könnyen átpártolhatnak olyan versenytársunkhoz, ahol a telefon kijelzőjén is egy pillanat alatt megtalálhatják a nekik fontos információt.

Az applikáció készítése már jóval speciálisabb kérdés: tapasztalatok szerint a hagyományos weboldalak még mindig optimalizált, ám böngésző alapú formában működnek igazán, hiszen így kereshetőek maradnak a weben, valamint hivatkozhatnak rájuk más weboldalak.

Dedikált alkalmazást leginkább akkor készítenek, amikor már többet szeretnének nyújtani egy optimalizált weblap lehetőségeinél, például video- vagy hanganyagokat, interaktivitást, játékot vagy épp valamilyen felhasználói jellegű szolgáltatást, illetve webáruházat.

Hogy álljunk neki a mobiloptimalizálásnak?

Az a korszak már sajnos elmúlt, amikor néhány órányi szakkönyv- és webes oktatóanyag elolvasgatása után bárki össze tud dobni egy hagyományos weboldalt. Így van ez a mobilra optimalizált oldalak esetében is – ismerni kell sokféle technológiát és trükköt.

Épp ezért a legegyszerűbb és leghatékonyabb egy olyan fejlesztőcsapat segítségét kérni, amely már megfelelő referenciát tud felmutatni – érdemes például kedvenc mobilos weboldalaink háza táján megkeresni, kik felelősek az átállásért.

Nagyon fontos szerep marad azonban a megrendelőre is: nekünk kell ugyanis meghatározni, a meglévő hagyományos weboldalról milyen tartalmak, milyen felosztásban kerüljenek a mobiloldalra. Kis kijelzőn, út közben mindenki végigolvassa a „nagy” weboldal sok ezer karakternyi szófolyamát? A pár hüvelykes felületre feltétlenül hatalmas képek kellenek? Minden menüpontot kihasznál majd a telefonos netező? A mobilon szükségtelen elemek kigyomlálásával fejlesztési időt és költséget spórolhatunk, valamint a hozzánk látogatók türelmével sem játszunk.

Milyen költségvonzata van egy mobilra optimalizált céges weboldal elkészítésének, és mi a helyzet egy alkalmazás megírása esetén?

Sajnos általános optimalizálási kalkulátor nincs. A munka inkább projektjelleggel számolható ki, tehát amikor átadjuk a fejlesztőknek az igényeinket, amelyben szerepel minden átalakítandó tartalom, az oldalak struktúrája, az elvárt funkciók, ez alapján a szakemberek kiszámolják az elkészítéshez szükséges időt, és ennek függvényében mondanak árat, amely általában a hagyományos weboldalak megtervezésének és felépítésének árához hasonló.

Az applikáció készítése hasonlóan időarányosan számolható, a fejlesztő ilyenkor is azt veszi alapul, hogy a kívánt funkció és kinézet eléréséhez hány programozó és dizájner mennyi ideig dolgozik majd. Mivel azonban az app fejlesztése jóval bonyolultabb, hiszen egy önálló programot kell elkészíteni, gyakran a szükséges idő is hosszabb, ezáltal pedig a költségek is magasabbak.

Nem is beszélve arról, hogy a különféle rendszerekre (iOS, Android, Windows Phone stb.) külön-külön kell fejleszteni, hiszen ezek nem kompatibilisek egymással, és a kialakított, legyártott elemeknek csak minimális hányada „adható át” egyikről a másikra.

Mire érdemes ügyelni az optimalizálás során?

Hagyjunk időt a tesztelésre is – az éles indulás előtt kérjünk lehetőséget arra, hogy kollégáinkkal, vagy kiválasztott tesztalanyokkal körültekintően végigjárjuk az új, mobilos weboldal minden szegletét, nehogy egy kínos hiba vagy bosszantó hiányosság a végleges változatban is benne maradjon.

Végül pedig itt is érvényes az aranyszabály: egy weboldalt nem lehet befejezni, csak abbahagyni.

Új adatok, friss trendek, új technológiai környezetek bukkannak fel akár évente – gondoljunk csak bele, tíz éve még WAP-os mobil weboldalakat fejlesztettek pár mondatos, szöveges tartalommal…

Tíz év múlva biztosan még fejlettebb, a kor vívmányaihoz igazodó weboldalak lesznek igazán hatékonyak, tehát készüljünk fel arra, hogy egy ma mobilra optimalizált weboldalt sem az örökkévalóságnak készítünk.

Ha tetszett, oszd meg:
ErdélyiPress

ErdélyiPress